Scena tańca improwizowanego [SIC!] Saute

![Scena tańca improwizowanego [SIC!] Saute](/images/wydarzenia/477975450-1198972365288307-2920395827640205800-n.jpg)
Kiedy: | 2025-03-08 |
---|---|
Czas trwania: | 18:00 |
Koszt wstępu: | bezpłatne |
wstęp wolny
Wystąpią:
Marcin Bożek muzyk, improwizator, nauczyciel, założyciel i dyrygent Gdynia Improvisers Orchiestra
Aleksandra Bożek-Muszyńska tancerka, improwizatorka, choreografka, kuratorka sceny
Anet Jankowska choreografka, dramaturżka ruchu, coach aktorski
Gieorgij Puchalski tancerz, choreograf, performer
Piotr Skalski tancerz, improwizator, pedagog
Ilona Trybuła tancerka, improwizatorka, choreografka, kuratorka sceny
[SIC!] SAUTE
Wydarzenie ma formę cyklicznych wieczorów, w których uczestniczą osoby związane z polską sceną improwizowaną. Jest to emanacja międzynarodowego festiwalu improwizacji tańca, który od swojej pierwszej edycji w 2007r przedstawiał i wprowadzał mało znane wówczas w Polsce metody tworzenia, prezentacji i edukacji przez improwizację. Teraz sytuacja się zmieniła i śmiało możemy powiedzieć, że ta dziedzina sztuki istnieje i się rozwija. Potrzebujemy więc stałych i regularnych prezentacji! I jest nią właśnie Scena Tańca Improwizowanego [sic!] w odsłonie “saute”.
“Saute” to proces odkryty i dość surowy . Sens i forma saute. Mamy ciało, mamy myśl, wyobraźnię, podłogę. Mamy cały świat zewnętrzny i wewnętrzny, konteksty i powody, żeby tworzyć. I korzystamy z zasobów “królowej” twórczości - improwizacji, która dużo wymaga i jeszcze więcej oferuje. To proces, który nigdy się nie kończy, możliwości twórcze ma niewyczerpane i z zasady to 100% życia w życiu. To wiele metod i technik precyzyjnego tworzenia, gdzie proces jest równoznaczny z działaniem finalnym.
Marcin Bożek
“Wprowadzam w ruch powietrze wibrując nim przy pomocy instrumentu. Operuję dźwiękami potocznie nienazywanymi muzyką. Muzyka jest sztuką. W ten sposób improwizuję.”
Muzyk, improwizator, nauczyciel. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, posiada dyplom magistra sztuki w zakresie gry na gitarze basowej. Laureat wielu nagród w międzynarodowych konkursach i festiwalach. Etatowy basista Teatru Muzycznego w Gdyni od 2005 do 2015 roku. Od 2007 roku współtworzy polską scenę muzyki improv. Improwizuje z muzykami, aktorami, malarzami artystami, tancerzami oraz solo. Założyciel i dyrygent "Gdynia Improvisers Orchestra". Projekty koncertujące artystyczne i edukacyjne: „Olbrzym i kurdupel”, "Bass Solo", "Double trouble", „Jazz dla dzieci", "Gdynia Improvisers
Aneta Jankowska
„W improwizacji najbardziej lubię bycie pustym naczyniem, które w czasie rzeczywistym napełnia się, miksuje, wymienia, oddaje swoje napoje i uzupełnia nowymi. I to poczucie, że nigdy nie wiesz co się wydarzy”.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku choreografia i techniki tańca. Ukończyła program improwizacji u Davida Zambrano oraz coaching z techniki Flying Low i Passing Through. Od kilku lat jest w praktyce świadomego śnienia pod okiem Anny Nowickiej. Choreografka, dramaturżka ruchu, coach aktorski. Współpracuje z reżyserami i aktorami przy filmach i w teatrach dramatycznych. Można ją zobaczyć m.in. w spektaklach Alte hajm/ Stary dom w Teatrze Nowym w Poznaniu oraz Orlando. Bloomsbury w Teatrze Starym w Krakowie. Zajmuje się muzyką, komponuje, eksperymentuje z głosem, praktykuje śpiew i storytelling.
Gieorgij Puchalski
„Impro ciekawi mnie, bo w improwizacji noszę serce na rękawie i de facto, gdy improwizuję, jestem najbardziej ludzki.”
Pierwszy kontakt z teatrem miał w wieku 14 lat jako tancerz w musicalach Teatru Studio Buffo. W 2006 r. wystąpił w premierze opery „Ça Ira” Rogera Watersa. Kształcił się w Anglii, uzyskując dyplom z tańca i reżyserii filmu, a następnie był finalistą 2. edycji „You Can Dance”. Uczył się w CODarts w Holandii i P.A.R.T.S. w Brukseli. Od 2012 r. występował i tworzył z holenderskimi zespołami „T.r.a.s.h.”, „Het Internationaal Danstheater” i „De Dansers”. Współpracował z reżyserem Christofem Loyem w Deutsche Oper Berlin, Zurich Opera House, Theater an der Wien i Dutch National Opera. Był związany z Teatrem Pieśń Kozła, Teatrem Wielkim w Warszawie, Teatrem Rampa i innymi. Jako współtwórca kolektywu United Limbs współorganizował spektakle i warsztaty.
Wystąpił m.in. w „Wolne Ciała” i „122 Słowa o Muzyce i Tańcu” Marty Ziółek, „Tymczasowe Nośniki Krajobrazu” Aleksandry Bożek-Muszyńskiej oraz stworzył choreografie do „Turn of the Screw” Polskiej Opery Królewskiej i widowiska „Depesze” Teatru Rampa. Jest także autorem muzyki do spektakli tanecznych i aktywnie działa na planach filmowych, teledysków i koncertów. Od 20 lat prowadzi warsztaty z zakresu ruchu scenicznego.
Piotr Skalski
„W improwizacji ruchowej kręci mnie nieskończona ilość możliwości wyboru: czemu tak, czemu tu i czemu teraz. Podejmowanie decyzji w krótkim czasie. Tu i teraz :).”
Tancerz, pedagog, choreograf, specjalizuje się w improwizacji i tańcu współczesnym. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej (Muzykoterapia) oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego o specjalności Taniec Współczesny, Od 2008 roku związany z Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej jako tancerz, choreograf, twórca improwizacji, instruktor. Uczestnik wielu warsztatów tańca współczesnego, contact improwizacji i improwizacji. Współpracuje z krakowskimi teatrami jako tancerz, twórca choreografii i ruchu scenicznego. Improwizator w polskiej wersji spektaklu „Soul Project" w reż. i chor. D. Zambrano. Tancerz w spektaklu „Lighting” w chor. A.Konjetzky, „Trans_Miss(i)on” w chor. I.Olszowskiej i F.Fehera, “Kantor.Burza” w reż. S.Krawczyńskiego i chor. A.Godowskiej oraz "Rooms by the sea. Ćwiczenia w słuchaniu".
Kuratorki sceny:
Aleksandra Bożek-Muszyńska
„W improwizacji pozwalam sobie na potok myśli, bazgraninę ruchów, łapanie fali i porzucanie jej (i to w dowolnym momencie - czasem kiedy jest w najwyższym punkcie, a czasem kiedy dopiero nabiera tempa). Nie musi być linearnie, może być w różnych kierunkach.”
Performerka, choreografka, trenerka biznesu i filolożka. W swojej praktyce łączy ruch, dźwięk i słowo. Znaczenie jest dla niej równie ważne, co brzmienie. Zarówno w improwizacji, jak i w choreografiach, które tworzy działa intuicyjnie. Pracuje solo, w kolektywach oraz tworzy choreografie na inne zespoły taneczne i teatralne. Aspekt społeczny jest motorem jej działań. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Filadelfii, Nowym Jorku, Melbourne, Warszawie i Wiedniu. Stypendystka MKiDN, Alternatywnej Akademii Tańca 2015-2017 Art Stations Foundation, Intensive Course w SNDO w Amsterdamie oraz beneficjentka Global Practice Sharing w Movement Research w Nowym Jorku. Absolwentka kursu Choreografii Eksperymentalnej II Centrum w Ruchu.
Ilona Trybuła
„Kiedy jestem w stanie improwizacji, to jestem w absolutnie szczerym i rzeczywistym stanie bycia. „Nie wiem” smakuje tam inaczej. Jeden ruch otwiera świat i powoduje lawinę zdarzeń. Precyzyjnie i przejrzyście i tak jak ma być.”
Tancerka, choreografka, wykładowczyni, kreatorka i realizatorka wielu wydarzeń artystycznych i edukacyjnych. Autorka spektakli. Stworzyła Międzynarodowy Festiwal Improwizacji Tańca (sic!), Kolektyw Melba, Laboratorium Improwizacji, Scenę tańca improwizowanego [sic!] saute. Improwizacja jako metoda twórcza i język sceniczny w tańcu współczesnym i choreografii to dziedzina, którą praktykuje, odkrywa i bada. Umiejscawia ją w filozofii bycia gdzie zwykłe i codzienne staje się niezwykłe.