Scena tańca improwizowanego [SIC!] Saute
Kiedy: | 2024-09-28 |
---|---|
Czas trwania: | 18:00 |
Koszt wstępu: | bezpłatne |
Wystąpią:
Aleksandra Bożek-Muszyńska improwizatorka, choreografka, kuratorka sceny, tancerka i performerka
Antonina M. Dąbrowska tancerka, improwizatorka
Paweł Grala tancerz, improwizator, choreograf
Sebastian Mac gitarzysta i producent
Piotr Skalski tancerz, pedagog, choreograf
Ilona Trybuła tancerka, improwizatorka, choreografka, kuratorka sceny
wstęp wolny
[SIC!] SAUTE
Wydarzenie ma formę cyklicznych wieczorów, w których uczestniczyć będą różne osoby związane z polską sceną improwizowaną. Jest to emanacja międzynarodowego festiwalu improwizacji tańca, który od swojej pierwszej edycji w 2007r przedstawiał i wprowadzał mało znane wówczas w Polsce metody tworzenia, prezentacji i edukacji przez improwizację. Teraz sytuacja się zmieniła i śmiało możemy powiedzieć, że ta dziedzina sztuki istnieje i się rozwija. Potrzebujemy więc stałych i regularnych prezentacji! I jest nią właśnie Scena Tańca Improwizowanego [sic!] w odsłonie “saute".
"A co, jeśli to co masz, jest właśnie tym czego potrzebujesz?" pyta Deborah Hay.
“Saute” to proces odkryty, dość surowy i bez dodatków. Sens i forma saute.
Mamy ciało, mamy myśl, wyobraźnię, podłogę. Mamy cały świat zewnętrzny i wewnętrzny, konteksty i powody, żeby tworzyć. I korzystamy z zasobów “królowej” twórczości - improwizacji, która dużo wymaga i jeszcze więcej oferuje. To proces, który nigdy się nie kończy, możliwości twórcze ma niewyczerpane i z zasady to 100% życia w życiu. To wiele metod i technik precyzyjnego tworzenia, gdzie proces jest równoznaczny z działaniem finalnym.
Kuratorki sceny
Aleksandra Bożek-Muszyńska
„W improwizacji pozwalam sobie na potok myśli, bazgraninę ruchów, łapanie fali i porzucanie jej ( i to w dowolnym momencie - czasem kiedy jest w najwyższym punkcie, a czasem kiedy dopiero nabiera tempa). Nie musi być linearnie, może być w różnych kierunkach.”
Improwizatorka, performerka, choreografka, instruktorka tańca współczesnego, trenerka biznesu i filolożka. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Filadelfii, Nowym Jorku, Warszawie i Wiedniu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015-2017 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie oraz beneficjentka programu Global Practice Sharing w Movement Research w Nowym Jorku. Absolwentka kursu Choreografii Eksperymentalnej II organizowanego przez warszawskie Centrum w Ruchu. W 2022 r. ukończyła kurs BODY-MIND CENTERING® organizowany przez Somatische Akademie w Berlinie. Wraz z Hanną Bylką-Kanecką założyła kolektyw Holobiont, którego celem są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe.
Ilona Trybuła
„Wejście w improwizację jest fascynujące, nie zawsze proste. Nie chodzi tylko o to, żeby improwizować, ale o to, co dzięki niej można zrobić, stworzyć. Lubię jak za nią stoi temat i kiedy się materializuje, wtedy można się z nim spotkać na unikalnym poziomie doświadczenia. Jeden ruch otwiera świat i powoduje lawinę zdarzeń. Precyzyjnie i przejrzyście i tak jak ma być.”
Tancerka , choreografka, improwizatorka, prekursorka i propagatorka improwizacji w Polsce. Kuratorka, wykładowca akademicki, stypendystka MKiDN, stworzyła i wytańczyła mnóstwo spektakli improwizowanych - to jest jej język i metoda.
Absolwentka gdańskiej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie. Pracowała na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym , w Szkole Aktorskiej Machulskich, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu AST Kraków, obecnie w Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej W Katowicach. Improwizacja jest osią działań, na polu badań, edukacji, twórczości, prezentacji, animacji, upowszechniania. Autorka ok 30 spektakli improwizowanych, współpracuje regularnie z muzykami polskiej sceny improwizowanej . Twórca projektów Studio Ciało i Laboratorium Improwizacji, w ramach których organizowane były regularne warsztaty i laboratoria improwizacji, prowadzone przez nauczycieli polskich i zagranicznych Twórca i dyrektor artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca [SIC!], twórca Kolektywu Melba (improwizujących tancerzy i muzyków). Kurator rocznego projektu w CSW Zamek Ujazdowski Sic! four seasons. Trzykrotna stypendystka MKiDN, odznaczona medalem KEN.
Jej ostatni projekt to Scena Tańca Improwizowanego [sic!] saute.
Antonina M. Dąbrowska
O mojej improwizacji: „Wczoraj udało mi się samą siebie zaskoczyć. To już coś”.
Tancerka, improwizatorka. Szczególną uwagę poświęca improwizacji performatywnej. Poprzez praktykę uważnego fotografowania i doświadczania miejsca poszukuje relacji ciała, architektury i percepcji wzrokowej. W pracach projektowych eksploruje zastosowanie improwizacji jako narzędzia twórczego. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunku aktor teatru tańca.
Sebastian Mac
„Improwizacja daje mi/ciekawi mnie bo, w niej jest coś, co mnie zaskakuje”.
Gitarzysta i producent, tworzy w nurcie muzyki eksperymentalnej głównie elektroakustycznej i improwizowanej. Występował w ramach/tworzył muzykę do: Audio Art, Krakowska Jesień Jazzowa, Warsaw Summer Jazz Days, John Cage Year, Europejski Kongres Kultury Wrocław 2011, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Brave Festival, Polska Platforma Tańca. Współpracował z Narodowym Teatrem Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Członek Krakow Improvisers Orchestra, prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej UW na kierunku Sztuki Społeczne. Ostatnie wydawnictwa: "What is that?" Marta Grzywacz, Sebastian Mac, Paulina Owczarek, ,scatterArchive 2024. "Wanderlust" Malwina Kołodziejczyk, Sebastian Mac, scatterArchive 2023.
Piotr Skalski
„W improwizacji ruchowej kręci mnie nieskończona ilość możliwości wyboru: czemu tak, czemu tu i czemu teraz. Podejmowanie decyzji w krótkim czasie. Tu i teraz”.
Tancerz, pedagog, choreograf, specjalizuje się w improwizacji i tańcu współczesnym. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej (Muzykoterapia) oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego o specjalności Taniec Współczesny, Od 2008 roku związany z Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej jako tancerz, choreograf, twórca improwizacji, instruktor. Uczestnik wielu warsztatów tańca współczesnego, contact improwizacji i improwizacji. Współpracuje z krakowskimi teatrami jako tancerz, twórca choreografii i ruchu scenicznego. Improwizator w polskiej wersji spektaklu „Soul Project" w reż. i chor. D. Zambrano. Tancerz w spektaklu „Lighting” w chor. A.Konjetzky, „Trans_Miss(i)on” w chor. I.Olszowskiej i F.Fehera, “Kantor.Burza” w reż. S.Krawczyńskiego i chor. A.Godowskiej oraz "Rooms by the sea. Ćwiczenia w słuchaniu".
Paweł Grala
„Improwizacja w moim odczuciu jest nieustającym procesem dekonstrukcji i reinterpretacji ruchu. Nieustanny rozpad odkrywa wieloznaczność i niemożność osiągnięcia jednoznacznego sensu. Humor miesza się z melancholią, a przewrotność staje się filozofią.”
Tancerz kuśtykający na prawą nogę. Tańczy "na scenie" od 2007, widział wiele, ale działanie na scenie ciągle go zaskakuje i peszy. Zadaje dużo pytań, rzadko znajdując odpowiedź.
Choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2009-2016 roku tancerz zespołu Pracownia Fizyczna Jacka Owczarka. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy m.in.: Sławkiem Krawczyńskim / Anną Godowską, Leszkiem Bzdylem / Katarzyną Chmielewską, Davidem Zambrano, Rosanną Gamson, Robertem Haydenem, Ray'em Chungiem,, Rafałem Dziemidokiem, Kayą Kołodziejczyk, Joanną Leśnierowską, Iloną Trybułą, Alicją Morawską-Rubczak oraz Kolektywem Holobiont.
Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa współtworząc spektakle "Ćmy", "9.81", “Matryca”- laureat konkursu The Best OFF oraz Polskiej Platformy Tańca 2019, “Bez powtórzeń”, “Dual Fusion”, “Tkanka łączna”, “Gradient” - Teatr Polska 2021, “Odwilż” - Stypendium Prezydent Miasta Łodzi, “Cudów nie będzie”- OFF Polska/Instytut Teatralny, performances “Próba obecności - na widoku” oraz “Człowiek.Cisza” - Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych i "Logografowie. W ruchu." wieńczący rezydencję w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Uczestnik Summer Course Improvisation w Amsterdamie pod kierunkiem Katie Duck oraz Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu/Art Station Foundation . W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym. W celu zgłębiania wiedzy i doświadczeń zainicjował powstanie kolektywu oraz klubokawiarni KIPISZ - Przestrzeń improwizacji osobistej.